Wiedźmin 3 jest już trzylatkiem z ogromnymi sukcesami

CD Projekt – działająca od 1994 roku grupa firm z branży elektronicznej rozrywki, skupiających się m.in. na tworzeniu i wydawaniu jak najlepszych gier wideo przez studio CD Projekt RED, znane najbardziej przez graczy dzięki serii Wiedźmina. Warto w tym momencie się zatrzymać, ponieważ 19 maja, dokładnie trzy lata temu miała miejsce premiera „trójki” wirtualnej przygody Geralta.

Do tej pory powstały do niej 2, cieszące się popularnością, dodatki gry, czyli „Serce z kamienia” oraz „Krew i wino”. Sama podstawa zaś została rozprowadzona do 109 krajów na całym świecie, z wynikiem sprzedaży przedpremierowej 1 miliona, osiągając 93 punkty na 100 na najpopularniejszym serwisie Metacritic oraz plasując się na 18. miejscu na liście gier wszechczasów. Dodajmy do tego, że  „Gwint”, który jest grą karcianą online z wykorzystaniem wirtualnego uniwersum Wiedźmina 3, jest grywany przez ludzi z 197 krajów.

Sama firma rozwija się w sposób bardzo pro-pracowniczy, co CD Projekt podkreśla na każdym kroku, twierdząc, że za ich sukcesem stoi siła zespołu z pasją, wolnego od uprzedzeń, a jednocześnie współpracującego ze społecznością graczy. Nad ostatnią odsłoną serii pracowało 1,5 tysiąca osób, wspierając się przez ponad 3,5 roku nad dopracowaniem szczegółów.

Wyniki CD Projektu również umiejscawiają się zadowalająco na tle konkurencji. Na początku roku 2013 roku jedną akcję można było kupić za 6,21 zł, po premierze Trójki – 25, a obecnie warta jest około 139,6 zł, co ostatecznie dało 101 milionów, które trafiło w postaci dywidendy do akcjonariuszy, wspomagając grę, której budżet przekroczył 306 milionów w 2015 i odnosząc zysk netto, wynoszący 342 miliony oraz przychody na poziomie 798 milionów. Tym samym spółka dołączyła Polskę, przekraczając przychody 463 miliony dolarów w 2017 roku, do gigantów światowego rynku gier wideo z udziałem 0,5 miliarda USD.

To wszystko nie mogło się też obyć bez aktywnego marketingu przed premierą, po, żeby podsycić oczekiwania fanów. Przede wszystkim warto tu wspomnieć o nowatorskiej adaptacji systemu DLC, który do tej pory nie był zbyt przyjazny graczom, ponieważ za przykładowe kolorowe włosy postaci dopłacało się majątek. Sam Marcin Iwiński, współzałożyciel CDPR, odnosił się, że postarają się jak najbardziej dostosować do wymagań gracza, nie nadwyrężając jego portfela. Dotrzymał obietnicy, przez co darmowe dodatki do Wiedźmina 3 były wypuszczane średnio po dwa, co tydzień po premierze, ostatecznie wypuszczone w ilości 16 bezpłatnych wspomagań. Tuż za nimi poszły również takie tytuły jak Halo czy Hitman, rozpoczynając nowy standard w biznesie gier wideo.

To oczywiście nie wszystko. O samej premierze rozpisywano się, mówiono w telewizji i radiu, a za szczyt marketingu można było uznać zaproszenie premier Ewy Kopacz do studia CD Projekt Red na dzień przed premierą. Kluczowym czynnikiem były jednak kampania reklamowa, zawierająca spoty, trailery, filmy ze studia nagraniowego. Firma przeznaczyła na sam marketing około 35 milionów dolarów, co komentował Adam Kiciński: „Promocja ma ogromne znaczenie, bo jak grę wypromujemy, tak będzie się sprzedawać. Mamy już 200 nagród i jest to swoisty rekord dla niewydanej gry. W kluczowym szczycie kampanii celem będzie największa grupa tzw. kupujących hity, szczególnie w USA”. Jak widać, słowa się sprawdziły i do tej pory są podsycane przez krótkie filmiki (po wpisaniu „Witcher 3” otrzymujemy 4 110 000 wyszukań) na platformie YouTube, czy to przesyłanych przez same studio, czy przez fanów.

Małgorzata Sobotka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *